KAKO SMANJITI POTROŠNJU VODE?
Svi mi u svojim obiteljima, ali i školama, radnim mjestima, odnosno, u svakodnevnom životu utječemo na promjenu načina na koji se koristi, troši i upravlja vodom. Očuvanje pitke vode je ključan korak u dugoročnom osiguravanju opskrbe pitkom vodom.
S obzirom na činjenicu da svakim danom koristimo se više vode, nameće se potreba za njenom štednjom. Ona je važna ne samo zbog kućnog budžeta, nego i zbog nužnog očuvanja ovog prirodnog resursa.
Sprječavanje kapanja, curenja i neracionalnog korištenja vode možete uštedjeti i do 900 litara vode na mjesec.
REDOVNO ODRŽAVAJTE VODOVODNE INSTALACIJE
Zatvorite svoj ventil
Prije svakog dužeg izbivanja iz kuće, u nenastanjenim zgradama te na individualnim gradilištima zatvorite svoj ventil iza glavnog vodomjera.
Provjerite ispravnost instalacija
Provjera se vrši na jednostavan način i to tako da se zatvore sva izljevna mjesta te očita glavni vodomjer. Ukoliko vodomjer bilježi potrošnju vode, znak je to
kvara na internim vodovodnim instalacijama.
Zaštite vodovodne instalacije u zimskim, hladnim danima
S najavljenim spuštanjem temperature ispod 0°C provjerite stanje vodomjernih okana u kojima su ugrađeni vodomjeri kojima se mjeri količina isporučene im vode i po potrebi ih dodatno zaštitite. Zaštite i interne dijelove vodovodnih instalacija od glavnog vodomjera do završno izljevnih (potrošnih) mjesta u kućama ili na nekretninama poput vrtova, gradilišta i sl.
Kao zaštitu od smrzavanja možete koristiti bilo koji termo-izolacijski materijal (stiropor, spužve, kamena vuna…) koji se može nabaviti u trgovinama vodovodnog materijala i centralnog grijanja.
Ispustite vodu iz nezaštićenih cijevi (vrtne instalacije) te zatvaranje prozora suterenskih prostorija kroz koje prolazi interna vodovodna instalacija.
ZATVARAJTE SLAVINU KOD PRANJA ZUBI, PRANJA SUĐA ILI PRIPREME HRANE
Ne trebamo imati poseban nastavak na slavini kako bi smanjili potrošnju vode. Samo nemojmo okrenuti mlaz vode na najjače. Čak i malo smanjenje donosi značajne uštede.
SMANJITE POTROŠNJU VODE U TOALETIMA
Podaci govore da se prosječnom kućanstvu više vode troši puštanjem vode iz vodokotlića nego pri bilo kojim drugim kućanskim aktivnostima, što je otprilike 30 posto potrošnje vode.
UKLJUČITE PERILICU RUBLJA I POSUĐA TEK KAD SE NAPUNI DO VRHA
Perilica posuđa u pravilu je bolje rješenje nego pranje posuđa na ruke, osobito u kućanstvima s dvoje i više osoba. Pri radu troše približno istu količinu vode za svaki ciklus pranja, bez obzira koliko su pune, tako da pranje male količine posuđa znači veliki gubitak vode.
RABITE LOKALNE NAMIRNICE
Uzgojem i potrošnjom hrane prilagođene našem području potičemo sezonsku konzumaciju voća i povrća jer je za njihov uzgoj potrebno manje vode. Odabirom lokalno proizvedenih namirnica podupiremo male uzgajivače hrane i brinemo se za potrošnju vode koja se koristi unutar našeg sliva.
PAZITE NA OČUVANJE PRIRODE, SADITE DRVEĆE
Stabla i šume čine okosnicu našeg ekosustava jer smanjuju eroziju tla, rizik od poplava i zasoljenja tla, a znatno pomažu u stabilizaciji zaliha vode te mijenjaju temperaturu zraka i zemlje.
ŠTO MI GOVORI BOJA VODE?
Voda je bezbojna. Povremeno može imati žutu, bijelu ili smeđe crvenkastu boju.
U tom slučaju pustite vodu da istječe sve dok ne postane bistra.
ŽUTU BOJU voda dobiva zbog čestica koje uđu u vodovodni cjevovod prilikom izvođenja radova na sustavu javne vodoopskrbe
ili internoj vodovodnoj instalaciji korisnika.
BIJELU BOJU voda ima od zraka koji ostane u vodoopskrbnom cjevovodu, bilo javnog sustava ili interne vodovodne instalacije korisnika. Ovakva voda nije štetna za zdravlje. Voda će se razbistriti nakon kraćeg stajanja, kada zrak ishlapi.
Ovu boju voda nema od klora. Otopljeni klor se ne može vidjeti. U isporuci riječke vode, točnije u postupku dezinfekcije vode ne koristi se klor, već klor dioksid.
SMEĐE CRVENO OBOJENJE vode može se pojaviti, što je često i slučaj, nakon dužeg mirovanja vode u pocinčano željeznim cijevima korisnika koji ima malu potrošnju vode. Cijevi od ovog
materijala s vremenom oksidiraju i nastaje hrđa, čije sitne čestice vodu oboje u prljavo smeđe-crvenu. Voda će se izbistriti nakon što korisnik ispere
vlastiti cjevovod. Svoj cjevovod korisnik može isprati puštanjem vode na slavini.
O ČEMU OVISI TLAK VODE?
Tlak pod kojim vodu isporučujemo svojim korisnicima ovisan je o visinskom položaju objekta u odnosu na visinsku kotu vode u građevinama vodoopskrbne mreže
(vodospreme, prekidne komore itd.) iz koje se objekt snabdijeva vodom za piće, što može uzrokovati isporuku vode pod tlakom koji ne odgovara korisniku.
*Ukoliko kao isporučitelj vodnih usluga nismo iz opravdanih tehničkih razloga u mogućnosti isporučiti vodu s tlakom koji odgovarao Vašim potrebama, možete na dijelu
svoje interne vodovodne instalacije ugraditi uređaj (reducir ventil – za smanjenje tlaka, hidrofor, hidropak – za nadotlačivanje) kojima ćete tlak prilagoditi svojim potrebama. Uređaj
ne smije biti ugrađen u vodomjernom oknu s glavnim vodomjerom.
Najava privremenih prekida u isporuci vode
Privremene prekide u isporuci vode najavljujemo putem sredstava javnog priopćavanja te naših mrežnih stranica i Rijeka City Card (RCC) Infocentra, a korisnike koji su se prijavili za dobivanje obavijesti putem elektronske pošte i na njihovu
adresu elektronske pošte.
Primanje obavijesti o najavi prekida u isporuci vode putem elektronske pošte besplatno je i moguće po jednostavnoj prijavi na mrežnoj stranici RCC Infocentra. Pod ulicom je potrebno navesti onu u kojoj je locirano vodomjerno okno s glavnim vodomjerom
kojim se mjeri količina isporučene Vam vodne usluge. Ukoliko niste sigurni gdje se nalazi vodomjerno okno, slobodno nas kontaktirajte.
Ukoliko je voda nakon najavljenog privremenog prekida u isporuci vode mutna, žute boje, potrebno je otvoriti slavine, ostaviti da voda istječe dok se ne razbistri. Ukoliko nakon toga primijetite smanjeni mlaz vode iz slavine ili da je mlaz vode raspršen, provjerite mrežicu te ju po potrebi očistite (isperite) ili zamjenite.
Kada nas kontaktirati
Ukoliko uočite nešto neuobičajeno u usluzi javne vodoopskrbe, poput smanjene količine, pad tlaka, povišene temperature ili muteži, ili bilo koje
druge promjene, poput nenajavljenog ostanka bez vode, istjecanja vode na ulici, iz vodovodnih šahti, vodovodnih priključaka, hidranata ili vodosprema, obavijestite nas radi
otklanjanja nedostataka.
Ako uočite bilo kakav dotok vode u vodomjerno okno ili njezino oštećenje, potom lom poklopca, okvira, krađu vodomjera ili poklopca, ulegnuće šahte
obavijestite nas na broj telefona 211 906.
Ukoliko prilikom popravka svojih instalacija ili zamjene ventila iza glavnog vodomjera imate potrebu za zatvaranje ventila prije glavnog vodomjera,
potrebno je da nas o tome obavijestite, točnije Dežurnu službu na broj telefona 051 211 906. U zgradama s više stanara o radovima koji se izvode moraju biti
obaviješteni svi stanari.
Obveze korisnika
Namjeravate li otvoriti u svojoj kući obrt, trgovinu tj. poslovni prostor dužni ste izvršiti odvajanje vodovodnog priključka za poslovni prostor i za to podnijeti
zahtjev.
U slučaju promjene korisnika vodnih usluga (promjena vlasništva ili korisništva
nekretnine), evidentirani korisnik vodnih usluga ili novi korisnik u obvezi su nas pisanim putem izvijestiti o nastalim promjenama i dostaviti dokumentaciju na osnovu koje možemo
izvršiti promjenu podataka u evidenciji korisnika vodnih usluga (izvadak iz zemljišne knjige, ugovor o kupoprodaji, ugovor o darovanju, pravomoćno rješenje o nasljeđivanju, pravomoćna
presuda i sl.). Uz dokumentaciju se dostavlja očitano stanje vodomjera. Do tog stanja na vodomjeru prijašnji korisnik podmiruje sva dugovanja s osnova isporučenih vodnih usluga u
periodu prije podnošenja zahtjeva za promjenu korisnika vodnih usluga.
Prepravljanje ili zaključavanje vodomjernih okana s glavnim vodomjerima, kao i neovlašteno priključivanje na javnu vodovodnu mrežu nije dopušteno.